CP – Centerpartiet = Cykelpartiet
Kritiserade
regeringen med representanter Johan Andersson (S) och Karin Svensson-Smith (Mp)
för att den dröjt med Nationell Cykelstrategi. Den skulle varit klar 2016 och
inte heller idag kunde besked ges när den kommer vara färdig. Utan strategi
finns ingen vägledning för investeringar, prioriteringar, satsningar och
regler.
Planera för cykel
Cykeln
återtar sin plats i människors resvanor efter att ha varit åsidosatt länge. Som
den alltid har i städer som Köpenhamn och Amsterdam, men likt i Sverige då mina
föräldrar var unga och fortfarande är i delar av världen som inte haft den
utveckling vi sett.
Jag
som bostadspolitiker ser att just Cykeln är det transportslag på det naturligaste
sättet knyter samman bostaden med det som brukar kallas för
transportinfrastruktur.
Ser
det som självklart att den alltid finns med och tar plats i planeringen av
bostäder. Den bidrar till att knyta samman människor med olika bakgrund och förutsättningar
på ett naturligt sätt – när alla cyklar. Ökad cykling är ett sätt att skapa
integration. Alla kan cykla och när människor med olika socioekonomisk bakgrund
möts på cykelbanan.
Centerpartiet
anser att cykling ska ha en given plats som ett eget transportslag i
infrastruktur. Först då kan investeringarna träffa rätt.
Cykelplanering
är en del av det vi skulle vilja se ingick i vad som skulle kunna bli en
regional bostads- och infrastrukturplanering, något en utredning föreslog nyligen, men som
regeringen inte gått vidare med. Finansieringen ska då kunna fördelas mellan stat,
kommuner, region med olika former av medfinansiering och avgifter på exempelvis
bilparkering.
I tätorter
Det
skall ges utrymme åt cyklister i trafikplaneringen, med cykelfartsgator, säkra
korsningar, där den kommer i kontakt med motorfordon och gående, trygga och
säkra cykelparkeringar vid knutpunkter. Gatuparkeringar tas bort och ersätts med
cykelfält.
På landsbygden
Vinterväghållningen
såväl i städer som längs vägarna ska ta hänsyn till framkomlighet för cykel.
Att
ställa transportslag mot varandra som Mp vill är fel väg, då hela Sverige är
väldigt stort. Kilometerskatten straffar avståndet mer än utsläppen och vi
måste sträva efter fossilfrihet oavsett vilket transportslag det handlar om.
Cykelleder
ska inte enbart utformas som turiststråk utan samtidigt vara ett medel för
cykelpendlare. Raka vägar ska eftersträvas för den långväga cyklistens behov.
Säkrare cykling
Trafikanterna
behöver utbildas och det gäller inte minst vi som cyklar i att ta hänsyn, följa
regler och cykla säkert.
Trafikverket
kan vara samordnare och inrätta ett cykelkansli, för kunskapande, regleringar
och rådgivning till kommuner.
Cyklister
har ett ansvar att vara synliga och uppmärksamma, bära hjälm. Men det är
viktigt att bilister och framförallt förare av tunga fordon lär sig och förses
med hjälpmedel, att vara uppmärksamma.
Det
är alldeles för många som förolyckas och skadas. När nu cyklingen ökar
(glädjande nog) måste vi se till att skadekurvan böjer av och avviker. Det
handlar om vad cyklisten själv gör, men framförallt på att vi separerar
trafikslagen och förtydligar reglerna.
Cykeln i kollektivtrafiken
Moderator Klas Elm, Johan Andersson (s) och Jakob Forssmed (Kd) |
Cykeln i kollektivtrafiken
Att
kunna kombinera cykelpendling med kollektivtrafik vore förstås bra, fast när
det är trångt på tåget uppskattar nog resenärerna att kunna använda de platser
som finns. Bättre att skapa parkeringsmöjligheter vid pendelstationer och hållplatser
och utveckla hyr- och lånesystem.
Främja
cykling
Att
subventionera inköp av exempelvis elcyklar är ingen bra politik. Hellre använda
pengar till infrastrukturinvesteringar och behövs skattelättnader som
friskvårdsavdrag måste det gälla all cykling.
Föräldrar
måste ta ansvar för sina barn i trafiken. Det är inte rimligt att ålägga skolan
ett sådant ansvar.
Nina Lundström (L), Erik Ottosson (m), Jimmy Ståhl (Sd), Karin Svensson-Smith (Mp) och Emma Wallrup (V) |
Allt det här är sådant som borde finnas med i en nationell cykelstrategi och det kan inte nog understrykas hur viktigt det är för oss i CP att den presenteras snarast. Regeringens cykelpolitik har råkat ut för en pyspunka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar