Andelen hyresrätter minskar och
skälet till det är att det är betydligt lönsammare att bygga för den ägda
marknaden. Boverkets prognoser pekar på ett behov om 710 000 bostäder fram
till 2025 och att det råder bostadsbrist i 240 av landets 290 kommuner. Det är
ingen absolut sanning. I själva verket har vi ett bostadsbestånd som är
underutnyttjat och framförallt en trögrörlighet som gör att de bostäder som
skulle behövas mest, den så kallade ”billiga hyresrätten” inte finns tillgänglig
för dem som behöver det mest. Det är unga, nyanlända, ensamstående med låga
inkomster i städerna som förlorar, liksom orter som har en efterfrågan, men som
lider av låga marknadsvärden.
Regeringens subventioner är verkningslösa
och byggbonusarna belönar sådana kommuner som skulle byggt ändå.
Investeringsstöden går till lägenheter som endast de största och mest
kapitalstarka bostadsföretagen klarar att bygga. Peter Eriksson och Magdalena
Andersson strösslar med skattemedel. De tar från de fattiga och ger till de
rika, när de istället borde se över de regler som hämmar bostadsinvesteringar i
fattiga förorter, småkommuner och landsbygder.
Kommunala bostadsföretag som verkar
i sådana miljöer hämmas av kraven på direktavskrivning och avstår därför från
att bygga nytt och renovera, trots att behovet finns. Övergången till ny
lagstiftning vilken har tvingats fram som en följd av EU-medlemskapet är det
inte mycket att säga om. Men regeringen borde utreda förutsättningarna för att
kringgå den när det gäller särskilda behov av bostäder för äldre, unga eller
nyanlända. Den borde förbättra förutsättningarna för att kunna låna till
bostadsinvesteringar genom utökande kreditgarantier eller så kallade
landsbygdslån. Den borde också analysera vad det beror på att en så liten andel
av miljonerna som avsätts till Boverket för hyresgarantier inte används.
Många kommuner har tillgångar de
inte tillåts utnyttja i form av attraktiva strandnära lägen för bostäder. En
friare tolkning av strandskyddslagen, där allt som inte är uttryckligen är
förbjudet borde tillåtas, kan tillämpas redan nu om berörda Länsstyrelser
verkligen vill. Kortare och enklare planprocesser, färre överklaganden och snabbare
lovgivning behövs, men gör störst nytta där det redan byggs mycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar