Det är fortfarande så att Sveriges bostadsmarknad
lider av en dysfunktionalitet som kommer sig av en råg rörlighet och
prisreglering på hyresmarknaden. Långa och oförutsägbara planprocesser
fördröjer genomförandet, medan riksintressen, strandskyddsbestämmelser och lokala
NIMBY-lobbyister hindrar de bostäder som behövs för att lösa bristen i de 255
kommuner av 290 som uppger att det saknas bostäder.
Centerpartiet hade hellre sett
djupgående diskussioner under bostadssamtalen, senvintern 2016 som löst dessa
problem, men är naturligtvis inte emot att kommuner och regioner samverkar med
staten för att kunna utveckla platser som har en potential att bli attraktiva
för inflyttning och kan dra till sig bygginvesteringar som sker på marknadsmässig
grund, därför att de har en gynnsam placering i förhållande till redan utbyggda
eller planerade kollektivtrafikstråk, eller likt Härryda utanför Göteborg råkar
husera Sveriges näst största flygplats.
Kolla Parkstad i Kungsbacka = 1100 bostäder i olika upplåtelseformer.
Allianspolitik realiseras - subventionsfritt
|
Kan regeringen förmå kommunerna och
branschen att ta sådana initiativ så är det betydelsefullt, men kraften måste
komma underifrån. Just nu är konjunkturer och ränteläge gynnsamt, men det kan
ändras snabbt. Kapaciteten i byggsektorn har nått taket, vilket kommer driva
upp kostnaderna. Om det sammanfaller med sjunkande bopriser. Kommer ett
byggstopp mycket snabbt som inga subventioner i världen kan förhindra.
Men, som vanligt när det gäller
S-ledda regeringar glöms landsbygden och de norra delarna av landet bort.
Platser där låga marknadsvärden på bostäder som alla vet behövs, hindrar
byggföretag att nyinvestera.
Trafikverket presenterade sin plan
för 2018-2029 och liksom här i Halland är det säkert många som dragit en
lättnaden suck över att förväntade investeringar kommer kunna genomföras som
planerat. Men där fanns brister och hål i planeringen.
- Det finmaskiga järnvägsnätet, vid sidan av de stora stambanorna, får inte de resurser som behövs. Det handlar om väldigt många mindre sträckor över hela landet som behöver rustas upp, men som regeringen nu åsidosätter. De är en viktig del för att hela järnvägsnätet ska hänga ihop och fungera. Det är oroväckande att regeringen inte inser det.
- Risken finns att många landsvägar i hela landet tillåts förfalla, eftersom de får alldeles för lite resurser i transportplanen. Effekten av det blir sämre säkerhet, sämre bärighet och lägre hastigheter. Allt detta kommer drabba landsbygden.
- Satsningen på höghastighetstågen är en halvmesyr, på grund av att regeringen inte har anvisat tillräckligt med pengar.
Sammanfattningsvis har jag som Centerpartiets
bostadspolitiske talesperson ett ljumt intresse för ambitionerna att skapa nya
städer. Vad utredaren presenterat för regeringen är sådant som redan är möjligt
att realisera, utan att en idéfattig regering tar åt sig äran. Det som behövs
är nya tag kring regelfrågor som fortfarande står i vägen för byggplaner på dessa
nio platser och på hundratals andra orter, liksom små- och stora städer där
bristen på bostäder för unga- och nyanlända är skriande.
Ola Johansson (C)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar